قالب های فارسی وردپرس 5

این وبلاگ جهت دسترسی آسان شما عزیزان به قالب های برتر وردپرس به صورت فارسی تدوین و راه اندازی شده است.

قالب های فارسی وردپرس 5

این وبلاگ جهت دسترسی آسان شما عزیزان به قالب های برتر وردپرس به صورت فارسی تدوین و راه اندازی شده است.

گوگل چگونه گوشی‌سازها را برای تعبیه دکمه گوگل اسیستنت متقاعد کرد؟

گوگل اسیستنت

دستیارهای صوتی مانند سیری، بیکسبی و گوگل اسیستنت روزبه‌روز توانایی‌های بیشتری پیدا می‌کنند و با انواع و اقسام تکنولوژی‌ها یکپارچه‌تر می‌شوند. در حال حاضر این دستیارها در انواع و اقسام وسایل از ساعت‌ها گرفته تا تلویزیون‌ها و اسپیکرها و البته محل تولد آن‌ها یعنی گوشی‌های هوشمند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فعال کردن دستیارهای صوتی در گوشی‌های هوشمند همیشه راحت بوده و مثلاً با فشار طولانی بر دکمه هوم یا به زبان آوردن یک عبارت مخصوص می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. اما ظاهرا شرکت‌های توسعه‌دهنده دستیارهای صوتی فکر می‌کنند این روش برای کاربران به اندازه کافی راحت و آسان نیست.

سامسونگ در سال ۲۰۱۷، برای گوشی‌های خود به تعبیه دکمه اختصاصی بیکسبی روی آورد. این اقدام با اعتراضات زیادی روبرو شد و از آنجایی که این دکمه قابل شخصی‌سازی نبود، ظاهراً سامسونگ با این کار می‌خواست کاربران را به مجبور به استفاده از این دستیار صوتی کند. اگرچه سامسونگ بالاخره چند هفته قبل اعلام کرد که کاربران تا حدی می‌توانند این دکمه را شخصی‌سازی کنند، ولی هنوز راحتی استفاده از آن سؤال‌برانگیز است.

به نظر می‌رسد در چند سال گذشته، گوگل هم مشغول بررسی نکات مثبت و منفی چنین دکمه‌ای بوده است و در نهایت به این نتیجه رسیده که تعبیه دکمه اختصاصی گوگل اسیستنت در گوشی‌های مختلف ایده‌ی خوبی محسوب می‌شود.

گوگل اسیستنت

مراحل تایید ایده در گوگل احتمالا اینگونه است

پیدایش دکمه اختصاصی گوگل اسیستنت

حدود یک ماه قبل، شرکت گوگل اعلام کرد که از طریق همکاری با تعداد زیادی از سازندگان گوشی‌های اندرویدی، به‌زودی میلیون‌ها گوشی مجهز به دکمه گوگل اسیستنت روانه‌ی بازار می‌شوند. شرکت‌هایی که حاضر به همکاری با گوگل شده‌اند شهرت زیادی دارند و شامل شرکت‌های ال‌جی، نوکیا، شیائومی، ویوو و TCL است. جدیدترین پرچم‌دار ال‌جی یعنی G8 از چنین دکمه‌ای بهره می‌برد که البته نسل قبلی آن هم دارای این دکمه بود. نوکیا هم اعلام کرده گوشی‌های ۴.۲ و ۳.۲ مجهز به این دکمه هستند و دکمه گوگل اسیستنت در بدنه جدیدترین پرچم‌دار شیائومی یعنی Mi 9 هم دیده می‌شود.

با توجه به اینکه سامسونگ مالک دستیار صوتی بیکسبی است، فقدان آن در این لیست کاملاً منطقی محسوب می‌شود ولی چرا خبری از هواوی نیست؟ برای جواب به این سؤال، باید به شایعاتی اشاره کنیم که طبق آن‌ها، هواوی هم مشغول توسعه یک دستیار صوتی اختصاصی است و احتمالاً به همین خاطر نام آن در این فهرست دیده نمی‌شود.

گوگل اسیستنت

با وجود عدم همکاری این دو شرکت بزرگ، گوگل اعلام کرده که در سال ۲۰۱۹، حدود ۱۰۰ میلیون گوشی مجهز به دکمه اختصاصی گوگل اسیستنت روانه‌ی بازار می‌شود که رقم قابل توجهی به حساب می‌آید. با توجه به این قضایا، چگونه این گوشی‌سازها راضی به تعبیه دکمه‌ای شده‌اند که در نهایت منفعت آن به شرکت دیگری می‌رسد؟ در ادامه چند تئوری برای این موضوع مطرح می‌کنیم.

تئوری ۱: گوگل به گوشی‌هایی که از این دکمه بهره می‌برند کمک مالی اهدا می‌کند

در حال حاضر هنوز گزارشی در رابطه با جنبه مالی این همکاری منتشر نشده است. با این حال، از آنجایی که این دکمه همین حالا هم با اعتراضات زیادی روبرو شده، احتمال اینکه گوگل برای پرداخت کمک‌های مالی به این شرکت‌ها موافقت کرده، چندان بعید نیست. البته چنین کاری بی‌سابقه هم محسوب نمی‌شود. گوگل سالانه میلیاردها دلار به اپل پرداخت می‌کند تا موتور جستجوی این شرکت در مرورگر سافاری پیش‌فرض باشد و با پرداخت صدها میلیون دلار به موزیلا، چنین کاری را برای مرورگر فایرفاکس انجام می‌دهد. به همین خاطر شاید گوگل برای اینکه بتواند شرکت‌های سازنده را به تعبیه دکمه گوگل اسیستنت ترغیب کند، مبلغی را به آن‌ها می‌پردازد.

گوگل اسیستنت

گوگل با صرف بودجه هنگفت موتور جستجوی خود را در گجت‌های مختلف پیش‌فرض می‌کند

بیشتر شرکت‌هایی که در این طرح با گوگل همکاری می‌کنند، به ساخت گوشی‌های مقرون به صرفه شهرت دارند و حتی جدیدترین پرچم‌دار ال‌جی یعنی G8 هم قرار است با قیمت حدود ۷۵۰ دلار روانه‌ی بازار شود که برای شرکت ال‌جی قیمت پایینی محسوب می‌شود. آیا گوگل در این قیمت‌گذاری دخیل بوده است؟ شاید. با وجود اینکه هنوز به جزئیات مالی این همکاری دسترسی نداریم، اما به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم، به احتمال زیاد این شرکت‌ها از طریق تعبیه دکمه گوگل اسیستنت نوعی مزایای مالی دریافت می‌کنند.

تئوری ۲: گوگل برای متقاعد کردن آن‌ها از موقعیت خود به‌عنوان سازنده اندروید استفاده کرده است

شاید هم گوگل به جای اینکه از سیاست تشویقی استفاده کند، به بهره‌گیری از سیاست تنبیهی روی آورده و مثلاً به این شرکت‌ها گفته: «اگر شما با ما همکاری نکنید، برای این موارد هم ما با شما همکاری نخواهیم کرد.» البته همانطور که گفتیم، تمام این تئوری‌ها صرفاً گمانه‌زنی است ولی روی‌هم‌رفته اتخاذ چنین رویکردهایی چندان بعید به نظر نمی‌رسد.

مطمئناً گوگل در زمینه‌ی اندروید از اهرم فشار بهره می‌برد. اگرچه اندروید یک سیستم‌عامل متن‌باز به حساب می‌آید و استفاده از آن رایگان است، ولی گوشی‌های اندرویدی برای بهره‌گیری از اپلیکیشن‌های گوگل مانند پلی استور، جیمیل و گوگل مپ باید از طرف این شرکت مجوز مخصوصی را دریافت کنند. اگر گوشی‌سازی این مجوز را نداشته باشد و نتواند گزینه‌های جایگزین را ارائه کند (مانند کشور چین)، گوشی‌های مذکور تقریباً غیرقابل استفاده می‌شوند. به غیر از این موارد، به طور حتم همکاری همه‌جانبه با گوگل مزایای زیادی برای این شرکت‌ها خواهد داشت و وقتی گوگل از آن‌ها خواسته که دکمه گوگل اسیستنت را در گوشی‌های خود تعبیه کنند، آن‌ها به خاطر پتانسیل‌های زیادی این همکاری، این خواسته را عملی کرده‌اند.

البته چنین سناریویی چندان محتمل نیست زیرا کمپانی‌ها اگر در برابر چنین خواسته‌ای قرار بگیرند، بالاخره به‌نوعی این موضوع را با رسانه‌ها در میان می‌گذارند که چنین کاری منجر به صدمه دیدن برند گوگل می‌شود. البته شاید هیچ‌کدام از این دو سناریو صحیح نباشد و تئوری سوم پاسخگوی سؤالات باشد.


۵ معرفی مهم رویداد شب گذشته اپل

اپل

بعد از رونمایی بی‌سروصدا از محصولات سخت‌افزاری اپل در هفته گذشته، بالاخره این رویداد اپل هم برگزار شد و در این مراسم شاهد معرفی سرویس‌های جدید این شرکت بودیم. در این مراسم، اپل از سرویس‌های اشتراکی مربوط به اخبار، تلویزیون و بازی پرده‌برداری کرد.

در ضمن باید به ورود این شرکت به عرصه کارت‌های اعتباری هم اشاره کنیم. اپل در مورد این سرویس‌ها به حفظ حریم خصوصی تأکید داشت و این نکته که در هیچ‌کدام از آن‌ها تبلیغی پخش نمی‌شود و اطلاعات مشتریان با شرکت‌های ثالث به اشتراک گذاشته نخواهد شد. نکته‌ی قابل توجه در مورد این سرویس‌ها این است که بسیاری از آن‌ها قرار است چند ماه دیگر در اختیاری کاربران قرار بگیرند. در ادامه، به‌صورت مختصر و مفید به معرفی‌های مهم این مراسم می‌پردازیم.

اپل نیوز پلاس

اپل

کاربران با پرداخت ماهانه ۹.۹۹ دلار می‌توانند از این سرویس جدید اپل بهره ببرند که در حال حاضر در کشورهای آمریکا و کانادا ارائه شده و ماه اول استفاده از آن هم رایگان است. در این سرویس، جلد مجلات تا حدی به‌صورت متحرک و تعاملی نمایش داده می‌شود. در رابطه با محتوا هم این سرویس با توجه به سلایق کاربران، می‌توانند مطالب درج شده در دیگر مجلات را هم به افراد پیشنهاد دهد. در ضمن از دیگر قابلیت‌های آن می‌توان به دانلود خودکار شماره‌های جدید مجله‌های مورد علاقه اشاره کنیم تا در زمان آفلاین بودن با خیال راحت آن‌ها را مطالعه کنید.

در ابتدا، کاربران این سرویس به حدود ۳۰۰ مجله دسترسی دارند و از دیگر شرکای تجاری این طرح هم می‌توانیم به وال‌استریت ژورنال و لس‌آنجلس تایمز اشاره کنیم. اپل در رابطه با این سرویس اعلام کرده که تبلیغات‌دهنده‌ها نمی‌توانند به مطالب خوانده‌شده توسط کاربران دسترسی پیدا کنند و به همین خاطر آن‌ها تبلیغات هدفمند مبتنی بر مقالات مطالعه شده دریافت نخواهند کرد.

اپل کارت

اپل هم با بعد از آمازون با معرفی اپل کارت وارد عرصه‌ی کارت‌های اعتباری شده است. این کارت دیجیتالیدر اپلیکیشن Wallet قرار می‌گیرد و افراد می‌توانند موارد مختلفی مانند موعد پرداخت قسط‌ها، گردش مالی و موجودی حساب خود را در آن ببینند. این اپلیکیشن همچنین می‌تواند خریدهای انجام‌شده را بر اساس فروشنده‌ها و موقعیت مکانی آن‌ها دسته‌بندی کند.

اپل

از دیگر قابلیت‌های امنیتی آن هم می‌توانیم به ایجاد کدهای امنیتی جدید برای هر بار خرید اشاره کنیم. در ضمن اپل کارت فاقد شماره کارت، CVV و تاریخ انقضاء است ولی اگر سایت موردنظر هنوز از اپل کارت پشتیبانی نمی‌کند، می‌توانید این موارد را ایجاد کنید. در ضمن جزئیات خرید هم در آیفون ذخیره می‌شود تا کاربران از لحاظ نقض حریم خصوصی نگرانی نداشته باشند.

اپل کارت توسط بانک Goldman Sachs و شرکت MasterCard مورد پشتیبانی قرار می‌گیرد و ۲ درصد از ارزش خرید انجام شده به کاربر بازمی‌گردد و این رقم برای خریدهای مربوط به شرکت اپل ۳ درصد است. در هر مکانی که از MasterCard پشتیبانی می‌کنند، اپل کارت هم می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. در ضمن برای افرادی که خواستار دریافت کارت فیزیکی هستند، چنین کارتی ارائه می‌شود که البته پاداش مالی آن برای خریدهای انجام شده فقط ۱ درصد است. در نهایت باید بگوییم که اپل کارت در تابستان امسال در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

اپل آرکید

اپل

اپل با معرفی سرویس اپل آرکید (Apple Arcade) امیدوار است که کاربران گجت‌های اپل بیش از پیش از بازی‌های پلتفرم iOS بهره ببرند. برخلاف سرویس‌های گیمینگ مبتنی بر فضای ابری مانند موردی که گوگل در هفته گذشته معرفی کرد، این سرویس اشتراکی بازی‌ها را از طریق اپ استور در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

این کمپانی در مورد مبلغ حق اشتراک چیزی اعلام نکرد و فقط خاطرنشان کرد که اپل‌ آرکید شامل بیش از ۱۰۰ بازی اختصاصی پلتفرم iOS خواهد بود. کاربران گجت‌های مختلف اپل‌ مانند آیفون، آیپد، اپل‌ تی‌وی و کامپیوترهای مک می‌توانند به این بازی‌ها دسترسی داشته باشند و به‌صورت آفلاین هم می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

Apple TV Channels

اپل

این آپدیت جدید اپل‌ تی‌وی، کار کاربران را برای دسترسی به شبکه‌هایی مانند HBO، PBS، CBS و Acorn TV را راحت‌تر می‌کند. در این سرویس، کاربران به جای اینکه مبلغی را برای مجموعه کانال‌های تلویزیونی پرداخت کنند، می‌توانند کانال‌های موردنظر خود را انتخاب و فقط برای دسترسی به آن‌ها حق اشتراک پرداخت کنند که البته اپل‌ در زمینه‌ی میزان حق اشتراک آن‌ها، جزئیاتی اعلام نکرد. همچنین تعداد زیادی از تلویزیون‌های هوشمند شرکت‌هایی مانند سونی، ال‌جی و سامسونگ و سرویس‌های استریمینگ Roku و آمازون فایر تی‌وی هم می‌توانند از فصل بهار به اپلیکیشن اپل‌ تی‌وی دسترسی داشته باشند و این دسترسی بیش از ۱۰۰ کشور را در برمی‌گیرد.


هواوی باید رابط کاربری EMUI را بازطراحی کند

هواوی

هواوی به ساخت گوشی‌های باکیفیت شهرت دارد و به‌خصوص پرچم‌داران این شرکت حرف زیادی برای گفتن دارند. اما در این میان، رابط کاربری این گوشی‌ها همچنان مشکلات زیادی دارد و هواوی بالاخره باید آن‌ها را برطرف کند. با وجود تمام قابلیت‌هایی که این رابط کاربری برای گوشی‌های این شرکت به ارمغان می‌آورد، گاهی اوقات استفاده از آن مانند بهره‌گیری از یک کاستوم رام نصفه و نیمه برای اندروید مارشمالو است و در چند سال اخیر هم هواوی برای بهبود جنبه بصری آن تلاش چندانی نکرده.

روی هم رفته، اگرچه همچنان EMUI تلاش می‌کند برای ظاهر خود از اندروید خالص و iOS کپی‌برداری کند، کماکان بدقیافه محسوب می‌شود. در سال‌های نخست فعالیت EMUI کمتر کسی از ظاهر آن ایراد می‌گرفت ولی حالا در سال ۲۰۱۹ به سر می‌بریم و تجربه نرم‌افزاری بخشی مهمی از گوشی‌های هوشمند-حتی شاید مهم‌تر از سخت‌افزار-محسوب می‌شود. بنابراین، در این مطلب تلاش ما این است که به‌صورت مختصر و مفید و با ارائه‌ی دلایل مشخص، بدقیافه بودن EMUI را اثبات کنیم.

هواوی

ابتدا به اسکرین‌شات قرار گرفته در بالای این پاراگراف نگاه کنید. بله، این موارد تماماً آیکون‌های پیش‌فرض EMUI برای اپلیکیشن‌های موردنظر است و احتمالاً در همین اسکرین‌شات می‌توانید عدم هماهنگی بصری را به‌خوبی مشاهده کنید. در این بخش هم آیکون‌های مربع شکل وجود دارد هم آیکون‌ها مدور. آیکون‌های دارای طرح سه‌بعدی و تخت هم دیده می‌شود و در ضمن آیکون Setting ادای احترام نه‌چندان زیبایی به iOS است.

هرچقدر بیشتر در بخش‌های مختلف EMUI نگاه بیندازید، اوضاع بدتر می‌شود. در رویکرد هواوی در قبال آیکون‌ها، مسیر مشخصی دیده نمی‌شود و تضادهای متعدد توجه را جلب می‌کنند. سامسونگ برای ارائه‌ی آیکون‌های کارتونی‌شکل رابط کاربری One UI مورد انتقاد قرار گرفت ولی حداقل این آیکون‌ها همخوانی زیادی با یکدیگر دارند و ظاهر یکدستی برای این رابط کاربری به ارمغان آورده‌اند.

راه‌حل احتمالی؟ الگوبرداری از سامسونگ

روی هم رفته، به نظر بسیاری از کارشناسان رابط کاربری EMUI همچنان یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف گوشی‌های قدرتمند و جذاب هواوی محسوب می‌شوند. از لحاظ سخت‌افزاری و فنی، پرچم‌داران و بسیاری از گوشی‌های هواوی از جمله بهترین موارد موجود در بازار محسوب می‌شوند ولی در سال ۲۰۱۹ دیگر سخت‌افزار صرف جوابگو نیست و شرکت‌ها باید بیش از پیش به نرم‌افزار توجه نشان بدهند.

هواوی

مقایسه بخش کوچکی از رابط کاربری قدیمی و جدید سامسونگ

هواوی باید هرچه زودتر رابط کاربری EMUI را کنار بگذارد و زبان طراحی کاملاً تازه‌ای را برای یک رابط کاربری جدید طراحی کند تا انعکاس‌دهنده جایگاه این شرکت به‌عنوان دومین سازنده بزرگ گوشی‌های هوشمند در جهان باشد. در این زمینه بار دیگر می‌توانیم به سامسونگ اشاره کنیم که بالاخره بعد از سال‌ها انتقادات گسترده، کوتاه آمد و یک رابط کاربری مدرن و جذاب را ارائه داد. بسیاری از کاربران گوشی‌های سامسونگ، روزگار رابط کاربری TouchWiz را به یاد دارند که از جمله بدترین بخش‌های تمام گوشی‌های سامسونگ محسوب می‌شد. اما حالا، سامسونگ با معرفی One UI موفق به توسعه یکی از بهترین رابط‌های کاربری اندروید شده است. برای شرکت بزرگی مانند هواوی که از هزاران متخصص در حوزه‌های مختلف بهره می‌برد، نگه داشتن مشخصه‌های مفید EMUI و قرار دادن آن‌ها در یک رابط کاربری جدید، مطمئناً کار چندان سختی نخواهد بود.